Tilbake

Brukermedvirkning og evaluering

Tilbakemeldinger er viktig for oss, og vi ønsker alltid å bli bedre. Med dine tilbakemeldinger kan du hjelpe oss med å forbedre våre tjenester. Kanskje du har noen konkrete idéer til hvordan vi kan utvikle oss? Du kan velge å gi tilbakemelding anonymt. Dersom du oppgir kontaktinformasjon, vil du motta et svar fra kommunen. Inderøy kommune har utviklet et digital tilbakemeldingsskjema på alle kommunale tjenester. I møter og i møtereferat skal det systematisk tas opp hvordan samarbeidet og møtet oppleves.

 I møtereferatmal er det utviklet et eget punkt med brukeropplevelsen.

Brukermedvirkning og evaluering i skolene

Elevråd

2 elever fra hver klasse 4.-10.klasse, utgjør til sammen skolens elevråd. Elevene gis mulighet for involvering i egen hverdag, som kan skape forutsigbarhet og følelse av mestring. Skolens ledelse innkaller til møter med elevrådet en gang hver mnd.  Elevene tar med seg saker både til og fra klasser, og elevene involveres i uttalelser, prosjekter, trivselstiltak osv.

Elevsamtale

Det er viktig for eleven å føle at han/hun blir sett, og elevsamtaler er et viktig relasjonsbyggende tiltak. I tillegg vil vi sikre elevens medvirkning sånn at eleven får eierforhold til skolearbeidet. Eleven får medvirkning på sitt skolemiljø. Eleven opplever at han/hun blir verdsatt og at stemmen til eleven er viktig. Dette er viktig i forebyggingsarbeidet både pga at kan fange opp utfordringer /problemer mye raskere, kanskje før det har blitt et problem 

Rutiner rundt elevsamtalen:

  • Det skal gjøres minst en gang i halvåret
  • Arkiveres i Elements
  • Tar en oppsummering av elevsamtalene på et trinn og teamsmøte
  • Setter inn tiltak basert på samtalen

Skjema for elevsamtale utarbeides felles for hele Inderøyskolen, en for småtrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn.

Oppstartssamtale

Skal tilbys til alle 1.klassinger, 8.klassinger og 1.vgs, med foresatte. Her gis det mulighet for overføring av viktig informasjon, og man blir blir kjent på et tidlig tidspunkt. Dette kan bidra til en god overgang til ny arena lettere for både elev og foresatte.  Overgangssamtalen bør tas tidlig på høsten.

Rutine for samarbeid mellom foresatte og skolen

Viktig med god kontakt mellom heimen og skolen. Det er ønskelig med lav terskel for å ta kontakt begge veier fører til at riktig hjelp kommer til riktig tid. Åpenhet mellom heimen og skolen er viktig for å kunne møte/hjelpe eleven på best mulig måte, både med små og store ting. Foreldre og lærere må være samkjørt. Dette er trygghet for eleven. 

Foreldreundersøkelse i grunnskolene

Foreldreundersøkelsen gjennomføres en gang hvert 4.år.

FAU/SU/SMU

Dette er ulike samarbeidsorgan med skole og heimen/e. Styrker elevens- og foreldrenes rettigheter. Foreldre/elev kan ta opp saker som angår skolemiljø, trivsel, regler og ulike arrangementer. Sakene jobbes med i et samarbeid. Resultatet av det vi jobber med er med og bedrer elevens hverdag.

FAU: Møter hver mnd.

Her møter en foreldrerepresentant fra hver klasse. I tillegg kan FAU ha en leder, sekretær og kasserer.

Rektor er med i FAU.

SU/SMU: tre møter pr.år.

Her møter

  • Politikken
  • Foresatte
  • Elever
  • Lærer
  • Andre ansatte
  • Rektor

Ungdomsråd

Inderøy har et meget aktivt ungdomsråd.

Ungdomsrådet er det høyeste organet for ungdom i kommunen. Ungdomsrådet består av ungdom som jobber for saker som angår ungdom i kommunen.

Ungdomsrådet har blant annet utarbeidet en temaplan for ungdom, som viser tydelig hva ungdom i Inderøy ønsker: 

  • Bli sett 
  • Bli hørt 
  • Bli kjørt 

Ungdomsrådet har også utarbeidet “Trygt hjem for en 50-lapp”, som gjør at ungdommer, ved å benytte seg av dette tilbudet, kan komme seg trygt hjem fra sammenkomster.

Ungdomsrådet har egen facebook-gruppe og Instagram  

Brukermedvirkning og evaluering i barnehagene

Rutine for samarbeid mellom foresatte og barnehagen

Foreldremøter, foreldresamtaler og daglig dialog. To foreldremøter i året, høst og vår. To foreldresamtaler i året og ekstra samtaler hvis barnehagen eller foreldrene har behov for det. Den daglige dialogen ved henting og bringing. Telefonsamtaler til heimen tas hvis det er behov for det gjennom barnehagedagen, ellers benyttes MyKid til å kommunisere med foreldrene med beskjeder og meldinger. Det arbeides kontinuerlig med barnehagen som møteplass, og fokus på inkludering.

Barnesamtale

Jobbes med kontinuerlig. Spesielt opplegg for skolestartere med fokus på inkludering. Det er utarbeidet et eget skjema for denne samtalen. Den finner du her.

Oppstartssamtale

Gjennomføres når barnet starter i barnehage, helst innen første uka. Skjema for dette finner du her, samt momenter til bruk i foreldresamtalen.

Mål for samtalen:

  • Bli kjent med barnet og familien.
  • Gi informasjon om hverdagen i barnehagen.
  • Avklare forventninger.
  • Informere om barnehagens samarbeidspartnere.- Skape trygghet og ett godt samarbeid med foreldrene.

Foreldreundersøkelsen i barnehagen

Gjennomføres høst annet hvert år. Fokus på trivsel og tilfredshet.

Undersøkelsen og resultater gjennomgås på på personalmøter og SU møter.

Resultat av foreldreundersøkelsen gis foreldrene i etterkant.

SAU/FUB

Alle barnehagene har etablert et samarbeidsutvalg, dette i tråd med Lov om barnehager. Foreldre er representert i SAU. Inderøy kommune har også etablert et foreldreutvalg for barnehagene. Dette for at foreldrenes stemme på vegne av barna skal nå inn i kommunale råd og utvalg, og sikre at foreldregruppen sin stemme blir hørt.

FUB Inderøy skal være en stemme som ivaretar barnehagebarn i Inderøy, fremme deres felles interesser og bidra til at samarbeidet mellom foreldregruppen, barnehagene, administrasjonen og politikerne. Skape et godt og inkluderende barnehagemiljø. 

FUB Inderøy skal fungere som et kompetansemiljø for foreldrerepresentanter i kommunens barnehager, private og kommunale. 

Utvalget skal bidra til å sikre kontinuitet og kunnskapsoverlevering knyttet til politiske og økonomiske prosesser som påvirker barnehagehverdagen. 

FUB Inderøy er partipolitisk og religiøst uavhengig. 

FUB har 4-5 møter i året.

Brukermedvirkning og evaluering i PPT

Barnets/elevens stemme er viktig i utredning og skriftliggjøres i sakkyndig vurdering jf. Barnekonvensjonen.

Foreldrenes og barnets/elevens medvirkning sikres gjennom samarbeid i utredning og sakkyndig vurdering, samt samarbeid i videre oppfølging. Foresattes stemme skal vektlegges i stor grad.

Tilbakemelding fra foresatte og barnet/eleven selv gir grunnlag for evaluering av PPT’s arbeid.

Brukermedvirkning og evaluering i helsestasjonen

Familieteam- brukermedvirkning

Tjenesten henter inn brukermedvirkning fra de som mottar hjelp- eget skjema brukes