Hvordan kommunen oppnår riktig og oppdatert kompetanse for de oppgavene som skal løses, og for at innbyggerne skal få gode og helhetlige tjenester.
Kompetanseutvikling i barnehagene
Rekom
ReKom står for Regionalisert nettverk for kompetanseheving i barnehagesektoren.
Inderøy kommune er en del av Innherredsnettverket sammen med Steinkjer og Snåsa. Dronning Mauds Minne Høgskolen er universitet og høyskolen sin leverandør i satsingen. Arbeidet i ReKom skal være barnehagefaglig basert , og det skal føre til endring av praksis som utgjør en positiv forskjell kvalitetsmessig i tilbudet til barna.
På linkene under kan du lese mer om Rekom og Dekom.
Regional ordning for kompetanseutvikling REKOM | Statsforvalteren i Trøndelag
Kompetanseutvikling i skolene
Dekom
Den desentraliserte ordningen (DEKOM) skal bidra til at alle skoleiere gjennomfører egne kompetanseutviklingstiltak, som er tilpasset de behovene som viser seg gjennom lokal tilstandsvurdering. Ordningen skal bidra til forbedring i norsk klasserom, både når det gjelder læring og trivsel – og har derfor læreres undervisningspraksis i fokus.
I Trøndelagsmodellen har vi flere strukturer som skal støtte opp under DEKOMs intensjoner. En av disse strukturene er «DE FIRE SPØRSMÅLENE», som av og til opptrer som spørsmål, andre ganger som imperativer eller punktliste. Poenget er at de representerer kjennetegn ved god skolebasert kompetanseutvikling. Disse kjennetegnene skal vi se igjen i skoleutvikling som skjer under paraplyen DEKOM.
Kjennetegn ved DEKOM-arbeid:
- Utviklingsarbeidet skal være organisert som kollektive læringsprosesser i, eller mellom skoler
- Utviklingsarbeidet skal være forankret på skolen
- Utviklingsarbeidet skal ha en tydelig retning, og ikke være fragmentert
- Utviklingsarbeidet skal ivareta elevstemmen i planlegging, gjennomføring og evaluering
Inderøy kommune deltar skoleåret 2023/2024 med ressurslærere på kompetanseheving i programmering.
Skoleåret 2024/2025 skal lærere på ungdomstrinn delta på kompetanseheving i Læreplan og vurdering.
På linkene under kan du lese mer om Dekom og Rekom.
Kompetanseløftet
Rekom, Dekom og Kompetanseløftet har samme styringsgruppe.
Kompetanseløftet skal bidra til at alle ansatte som er i «laget rundt» barn og elever, har tilstrekkelig kompetanse for å kunne fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle. Det er også et mål at det lokalt (hos private aktører, og i kommuner og fylkeskommune), hvis det er behov for det, bygges strukturer som kan ivareta de nye oppgavene.
Målgruppene omfatter (ansatte i) PP-tjenestene, barnehagene, skolene og eiernivåene og andre tverrfaglige tjenester i kommunene og fylkeskommunene som inngår i laget rundt barnet og eleven.
Hoveddelen av kompetanseløftet er tilskudd til kollektiv etterutdanning i barnehage og skole. Gjennom tilskuddsordningen skal kommuner og private eiere, barnehager og skoler vurdere kompetansebehov og gjennomføre kollektive kompetansetiltak. Ordningen skal bidra til å bygge en grunnleggende kompetanse for å ivareta inkludering og tilrettelegging i tråd med målsettingene for kompetanseløftet. I tillegg vil det i perioden fram til 2025 bli vurdert behov for nye eller utvidete videreutdanningstilbud både for ledere, lærere, PP-tjenesten og andre deler av støttesystemet, og det vil bli utviklet nettbaserte støtteressurser og kompetansepakker.
Målet med kompetanseløftet:
- alle barn og elever opplever å få et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole.
- alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel – uavhengig av sine forutsetninger.
- barnehager, skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt barnet og eleven må jobbe sammen for å skape et inkluderende fellesskap.
- det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best mulig utgangspunkt for utvikling og læring.
I 2023/2024 deltar alle fagarbeiderne i skole på kompetansehevingstiltaket Inkluderende praksis i skole og sfo.
I 2023/2024 deltar barnehage på kompetansetiltak i autismespektret i barnehage.
Under ligger mandat og rammeverk.
Kompetanseheving BTI
Gjennom BTI-arbeidet ble det gjort flere kartlegginger, hvor alle ansatte som arbeider med barn og unge i Inderøy, samt tjenesteledere, enhetsleder og sektorledere i Inderøy fikk tilbud om å delta.
Resultatet av denne kartlegginga ga Inderøy kommune god innsikt i hvor ansatte trenger mer kompetanse for den aktuelle målgruppa. Det er videre utarbeidet en kompetanseplan, i samarbeid med Dekom, Rekom og Kompetanseløftet hvor resultatet fra kartlegginga er lagt inn.
Denne planen går fra 2023-2025 og inkluderer to økter i året, og kompetansehevinga knyttets til arbeidet med utsatte barn og unge.
Her skal alle tjenester og sektorer som arbeider med barn og unge inviteres inn, og opplæringa skal være tverrfaglig og tverrsektoriell.
Deltagere til to fagøkter i året:
- Barnehage
- Skole
- Helsestasjon
- NAV
- Psykisk helse og rustjeneste
- Koordinerende enhet
- Barnevern
- PPT
- Politi
- Legetjeneste
- Tannhelsetjeneste
- Frivillighet
- Innvandrertjenesten
- Avlastning barn og unge
- Andre tjenester inviteres inn etter tema og behov
BTI-nettverk
Det utarbeides
- et kommunalt og
- interkommunalt BTI-nettverk
hvor representanter fra de ulike tjenestene som arbeider med barn, unge og deres familier i Inderøy er deltagere. Nettverkene møtes to ganger årlig, og med BTI og forebyggende arbeid som tema. Nettverkene har egne ledere som kaller inn og organiserer nettverkene.
Det interkommunale nettverket er sammen med Steinkjer og Snåsa, som også blir BTI-kommuner i 2023/2024.